Downwinders; LET OP!

Hier kun je alles zoeken en vinden wat met downwinders te maken heeft.
Van techniek tot posten van filmpjes die je online vindt.

Moderators: Marcel, Geert

Geert
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 feb 2017, 19:46

Downwinders; LET OP!

Bericht door Geert »

Downwind SUP in NL

Wat is er fijner om het windje in de rug te hebben. Je gaat vanzelf al vooruit en als je een beetje bijpeddeld haal je ook nog een fijne snelheid. Hier en daar loopt een mooi golfje die je kunt pakken en je surft ineens meters vooruit. Zonnetje op je kop, wie doet je wat? We kennen allemaal wel de beelden uit Hawaii en verre warme oorden. Onbezorgde suppers die in hun short de een na de andere golf pakken, chill muziekje er tussendoor gemonteerd. BIj de volgende goede windvoorspelling pak je je plank en peddel, zoekt een leuk traject en jij gaat ook voor dat Hawaiiaanse gevoel van de Eindeloze Golfrit.

Downwinders spreekt vele mensen aan en we zien dan ook steeds meer suppers op het water als het harder waait. Was de wind voorheen een spelbreker vanwege de vatbaarheid op de plank, nu wordt het je vriend.
En als iemand dan een mooie dag achter de rug heeft, post hij/zij een mooi filmpje met actie, geluid en lachende gezichten. Yess, in Nederland kun je dus ook perfect downwinden! Er is zoveel water, met iedere windrichting kun je bij voldoende wind overal terecht.

Maar... aan deze tak van sport kleeft een groter risico dan aan je standaard rondje suppen op de plas, natuurgebied of kanaal. Het waait harder, de golven zijn hoger en het is kouder dan normaal. Allemaal risicofactoren die je niet moet onderschatten als je 'even lekker' wilt downwinden.

Een paar basistips voor een veilige Downwinder:
-Gebruik een Leash, als je valt ben je je board kwijt en zwemmen redt je niet altijd. Er zijn al genoeg voorbeelden waarbij het suppen zonder leash helemaal fout gaat!
-Ga samen het water op en houdt elkaar goed in de gaten
-Genoeg eten en drinken mee
-Telefoon mee
-Trek een pak aan, ook al schijnt de zon.

-Zorg voor ervaring. Begin eerst eens op wat ruimer water met windkracht 4. Peddel een stuk upwind en beloon jezelf met datzelfde stuk downwind. Hoe reageert je board en jijzelf op deze omstandigheden? Zo kun je je ervaring uitbouwen door met hardere wind of op ander groter water te suppen. Vraag een instructeur of een meer ervaren supper om je mee te nemen voor een zwaardere downwinder.

Downwinden moet vooral fun zijn, en dat bereik je alleen als je goed bent voorbereid met materiaal en ervaring. Als je dat allemaal geregeld hebt, komt dat Hawaiiaanse gevoel met muziek op de achtergrond al flink dichterbij!!


Iemand die zeer goed voorbereid is als het gaat om extreme downwinders, is Ike Frans. Hij maakt regelmatig downwinders en schuwt ook de koude winters niet met temperaturen net boven het vriespunt. Hij legt uit wat zijn standaard voorbereiding is op een lange koude downwinder, zoals de 25 km lange run van Den Oever naar Makkum met 35-40 knopen wind.

'Ik draag een warm pak, zo warm dat je jezelf gedurende lange tijd op temperatuur kunt houden als je bv vaak valt, je plank kwijt bent, iemand moet helpen of op de hulp diensten moet wachten totdat ze er zijn.  
Daar overheen draag ik een windstopper, dan heeft de wind (Kou) geen grip op je natte pak.
Dikke surf schoentjes.
Neopreen kap op of mee nemen. Ik heb ook neopreen handschoenen mee voor als je, wat langer, moet wachten op je maat of zelfs de hulpdiensten.
Drijfvest met opbergen vakken voor eten, drinken en extra warme spullen, in mijn geval neopreen handschoenen.
Telefoon, is heel belangrijk, in een waterdicht zakje, dubbel. Uit ervaring is het beter om als je echt op je telefoon moet vertrouwen deze in twee waterdichte zakjes te doen. Iedereen moet ook een eigen telefoon mee. Niet 1 telefoon voor de hele groep!
Voor we vertrekken heb ik de kustwacht centrale Den Helder gebeld. Ik laat ze weten wat ik ga doen en met hoeveel mensen en hoelang we er ongeveer over gaan doen. Ik meld mij na afloop dat we veilig zijn aangekomen.
Onderweg heb ik ook een app aanstaan waar ik op kan zien waar ik ben. 
Op de plank gebruik ik twee leasses . Je bezwemt het niet als er een breekt. heb ik ook uit ervaring ontdekt. 
Upwind peddelen met 40/50 knopen om even terug te peddelen naar je maat kan je vergeten. Zeker met twee planken!
Je moet je warmer, zo warm kleden dat je op de hulpdiensten kan wachten. Op het ijsselmeer duurt het zeker een uur voordat ze bij je zijn , als ze je al in een keer kunnen vinden.
Een vuurpijl of Flare om over grote afstand je hulpkreet duidelijke te maken.'

De KNRM waakt over de kustwateren, IJsselmeer en Markermeer, 0900-0111

Plaats reactie