Zelf SUPBOARD bouwen

Tips, vragen en/of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je supspullen.
Bespreek ze hier.

Moderators: Marcel, Geert

Plaats reactie
Ninob

Zelf SUPBOARD bouwen

Bericht door Ninob »

Hallo,
Ik wil graag een supboard gaan bouwen. Ik vroeg me af of ik gewoon piepschuim kan gebruiken als ik dat mooi shape. Ik vroeg me af of piepschuim alleen wel stevig genoeg is...
Hebben jullie hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Nino

loop
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2017, 08:38

Re: Zelf SUPBOARD bouwen

Bericht door loop »

hoi Nino,

Je kan idd gewoon piepschuim gebruiken om de shape in te maken.
Denk wel goed na voordat je begint, over welke shape je wilt en hoe dat je verwacht dat die bij jou gaat passen.

Om vervolgens sterkte te maken en te zorgen dat je board geen zware spons wordt, moet er een huid omheen.
De vinboxen kan je het best in stukken harder schuim inlijmen, anders breken ze er snel uit en krijg je een lekkage.
De huid kan je maken van bv glasvezel / carbon matten met epoxyhars.
Om de huid echt sterker te maken, kun je net als bij windsurfboards een sandwich maken.

Met een kleine zoekactie, kun je veel info vinden over het shapen en bouwen van een SUP board.

Ik heb in 2015 van een oud windsufboard een waveSUP gemaakt door die te verbreden en iets te verlengen.
Met PU schuim kun je de piepschuim delen aan elkaar lijmen en dan met glasvezel en wat carbon versterkingen afwerken.
Achteraf was die best OK gelukt en heeft heel veel plezier gegeven.
Ik had aan de hand van mijn jarenlange windsurfervaring met verschillende waveboards en een paar golfsurfboard bekeken, een compacte waveSUP shape bedacht van 255x84 cm met een bodem met wat bijzondere concaven erin.

Plaats reactie